Slide background

Planeringstips för din nya hemsida

Ligger du i startgroparna för att skaffa en ny hemsida? Då finns det en del att fundera över. Du behöver en domän och det kan vara bra att även jämföra olika webbhotell. Hemsidan ska byggas. Vad ska den innehålla? Hur gör man? Här har vi samlat några tips om vad som kan vara bra att tänka på.

Tänk igenom vad du vill med din nya hemsida

Innan du kontaktar en webbyrå så tänk igenom vad det är som du vill uppnå med din nya hemsida. Vad är syftet med hemsidan? Vilken är din målgrupp? Hur ser dina besökare ut, vilken stil har de och hur gamla är de?

Hur stor hemsida behöver du?

Räcker det med en hemsida som utgör ett enkelt "visitkort på nätet" i form av en landningssida med lättare information och kontaktuppgifter? Eller behöver du en stor webbplats med många sidor och kanske extra funktioner som tidbokning, produktkatalog eller något annat?

Vilken typ av innehåll behövs för den nya hemsidan?

Människor som hittar ditt företag på internet vill gärna veta mer om dina produkter och priser. De behöver tydliga kontaktuppgifter som företagets namn och fullständiga adress, telefonnummer, mejladresser och övriga uppgifter som behövs för att kunna kontakta er. Många vill också kunna läsa mer om företaget så det är bra att ha med en trevlig företagspresentation.

Bra att tänka på inför köpet av en ny hemsida

Vad gäller för domäner?

Ett domännamn är adressen till en hemsida och det som du skriver in i webbläsarens adressfönster när du vill besöka sidan. Till exempel "google.se". När du väljer domän för din blivande hemsida så tänk på att den är viktig för att skapa din identitet på nätet. 

Välj enkla domännamn utan bindestreck, siffror eller Å, Ä, Ö och som är lätta att uttala och att komma ihåg. Det kan vara bra ur SEO-synvinkel att använda viktiga sökord i domännamnet men ett inarbetat företagsnamn är förstås allra bäst. Det kan också vara bra att köpa in flera olika toppdomäner samtidigt – till exempel .se, .net och .com – för att skydda ditt varumärke.

Behöver du ha inloggningsmöjlighet och nedladdningsbara filer?

Vill du att sidan fungera som service för kunderna där de kan logga in och komma åt sidor och material som inte är avsedda för den vanlige besökaren? Där de ska kunna ladda ner produktblad eller andra dokument? Fundera igenom allt och kontakta sedan oss, så hjälper vi dig vidare.

Syftet med hemsidan

Syftet med hemsidan är själva utgångspunkten för din nya hemsida. Vad ska din hemsida göra för dig och dina besökare? Locka nya kunder eller öka servicen för de nuvarande? Informera besökaren om ditt företag och dina tjänster? Sälja produkter till besökaren i en webbshop? Det är viktigt att du vet vad du vill uppnå så att vi kan få rätt struktur, design, layout, funktion och för att veta vilka sidor som ska skapas.

Vilken är din målgrupp?

Tänk efter vilka personerna är som du riktar dig till. Det är skillnad på upplägg och hemsidans utseende beroende på om besökarna är unga eller äldre. Vilka intressen de har och var de bor spelar också in. Funktioner på hemsidan kan också skilja sig åt beroende på om det är datorvana personer eller mer ovana som kommer att besöka den. Hur ska det kännas att besöka din hemsida? Kommer dina besökare att vara aktiva på sociala media?

Vad ska göras innan byggstart?

Vad behöver göras inför byggstart av den nya hemsidan? Behöver du ta foton av medarbetarna eller miljön, utomhus såväl som inomhus? Kanske texter ska skrivas eller nerladdningsbart material tas fram? Tänk igenom allt och förbered dig i god tid så att allt finns till hands när det är dags att sätta igång.

Ladda ned vår checklista!

Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi träffar dig gärna förutsättningslöst och diskuterar ett upplägg kring din nya hemsida. Vi kan gemensamt diskutera lösningar kring hemsidan, hur den ska se ut, vilka funktioner som ska finnas. Sedan kan vi ge en offert på arbetet som du kan ta ställning till i lugn och ro. Vi kan även hjälpa dig att ordna domän och rekommendera bra webbhotell. Vi bygger er hemsida till fast pris och enligt det vi kommit överens om. Det tillkommer inga dolda kostnader, och du det är du själv som kommer att äga din hemsida.

Fördelar med att anlita oss för din nya hemsida:

  • Du får ett fast pris på det som ska göras
  • Rekommendation av bra webbhotell
  • Hjälp och råd inför att skaffa domän
  • Du kan få teknisk support, som hjälp med framtida uppgraderingar
  • Hjälp med sökoptimering
  • Råd kring att utveckla sidan i framtiden, både gällande funktion och innehåll
  • Lång erfarenhet och god kunskap om hemsidor

Företagshemsida i Joomla eller WordPress – en kostnadseffektiv lösning

Att placera sin företagshemsida i ett webbaserat innehållshanteringsverktyg CMS som Joomla eller WordPress är en mycket kostnadseffektiv lösning. Du får funktioner som egentligen är väldigt kostsamma att ta fram helt utan kostnad eller till ett väldigt rimligt pris. Det finns tusentals färdiga plugins som redan är klara att installera efter dina behov. Att du själv enkelt kan uppdatera viktiga uppgifter, som kontaktuppgifter, priser och liknande, på din hemsida är förstås också en viktig anledning till att placera företagets hemsida i ett CMS.

Kontakta Elefant Webb

Tveka inte att kontakta oss för en förutsättningslös diskussion om hur vi kan hjälpa till. Ring 040-402 302 eller mejla .

Kreativ webbyrå i Malmö

Vi bygger interaktiva och målgruppsanpassade hemsidor som syns och som skapar möjligheter.
Är du intresserad? Kontakta oss!

Telefon: 040-402 302
E-post:

Elefant Webb

Elefant Webb – nätt och smidig webbyrå i Malmö

Elefant Webb är en nätt och smidig webbyrå i Malmö som brinner för att skapa snygga och bra hemsidor åt våra trevliga kunder. Om oss →

Elefant Webb logo