En Call to Action är något som uppmanar besökaren till att agera på ett sätt som du vill. Det kan exempelvis handla om att köpa en produkt, ta kontakt eller beställa en offert.
Vad är en call to action (CTA)?
En Call to Action – som ofta förkortas CTA – är en uppmaning till besökarna på en webbplats eller app att utföra något som du vill att de ska göra. Till exempel: "Anmäl dig" eller "Köp nu".
För att lyckas måste du vara kortfattad och tydlig så att uppmaningen inte drunknar i övrigt brus. Det kan finnas bakgrundsljud som stör, barnen ropar, tv:n är på, en tid ska passas. Se till att din CTA syns och kan uppmärksammas i alla lägen!
Exempel på olika call to actions:
- Läsa ett blogginlägg,
- Anmäla sig till en kurs
- Kontakta dig
- Beställa en offert
- Ladda ner en broschyr
- Prenumerera på ditt nyhetsbrev.
- Köpa en produkt
Vad är det som gör call to actions viktigt?
Call to actions tydliggör vad besökaren kan förvänta sig och vad det är som hon/han får när de klickar på en länk. En hemsida som inte uppmanar till handling kan jämföras med ett varuhus utan skyltar. Du vet inte vad det är för typ av produkter som saluförs eller om det finns extrapris. Du får försöka tolka omgivningen för att se om du befinner dig på grönsaksavdelningen eller kanske på städavdelningen.
En hemsida med klara budskap och tydliga uppmaningar gör det solklart för besökaren vad din hemsida handlar om och vad du erbjuder. Lyckade CTAs bidrar till att öka försäljningen och lönsamheten för ditt företag.
Tänk efter vad du vill att besökarna ska göra
Fundera på vad som är det främsta målet som du vill att dina besökare ska göra på din webbplats och led dem dit. Om du inte själv vet vad det är, hur ska då besökarna veta?
Upprepa uppmaningen på alla sidor för att vara säker på att användaren kan se den, även om han/hon landat på en undersida. Du kan ha flera CTAs på samma sida och variera dem så det inte blir tjatigt.
Skapa CTAs som konverterar!
Hur gör man lämpligen för att få till en CTA som är oemotståndlig och som konverterar? Här är några tips:
1. Var tydlig – gå rakt på sak
Uttryck på ett tydligt sätt vad det är som besökaren får i stället för någon vag uppmaning om att "Klicka här" eller "Läs mer". Skriv i stället "Få en gratis kurs!" eller "Köp garanterad vinstlott!". Användaren ska aldrig behöva tänka eller analysera vad det hela egentligen handlar om.
Förklara Varför användaren ska nappa på ditt erbjudande .Vilka fördelar finns? Vad är det som är så förmånligt med din produkt jämfört med konkurrentens?
Det är också viktigt att berätta Hur användaren ska göra för att få tillgång till erbjudandet.
2. Placera dina CTAs högt på sidan
Placera dina CTAs rätt. De ska ligga högt uppe på sidan så att de syns tidigt utan att användaren behöver scrolla. Om denne skulle lämna sidan utan att ha scrollat sig vidare, så riskerar ju han/hon att missa din fina CTA. De ska vara lätta att hitta.
3. Ha flera CTAs på samma sida
Du kan ha flera CTAs på samma sida. De kan se olika ut så du får variation och så att det finns något för varje smak.
4. Uttryck dig för målgruppen
Även om det går att definiera vissa gemensamma kriterier för en framgångsrik CTA, så behöver du alltid tänka på vem som är mottagaren av budskapet. Är det en ung eller äldre person? Är det en datorvan eller mer ovan användare? Vilket språk och tonalitet är lämpligt? Uttryck dig för din målgrupp!
5. Få dina call to actions att sticka ut både vad gäller färg och form
Se till att din CTA syns. Om det är en knapp som du vill att användaren ska klicka på, så välj en färg som sticker ut från övriga sidan. Du vill att den ska synas även för en besökare som bara skumläser.
Du kan också placera ikoner som förstärker och förtydligar i knappen, skapa 3D-effekt med skuggor och lägga till olika grafiska element.
6. Placera CTAs på alla sidor, inte bara startsidan
Ta med CTAs även på undersidorna. Det är inte säkert att besökarna landar på din snyggt utformade startsida utan de kanske har fått upp en undersida i sökresultatet på Google.
Det är därför viktigt att skapa CTAs för alla sidor och gärna anpassa dem efter innehållet på de olika landningssidorna.
7. Uppmana att agera NU
Det är inte rätta stunden att skriva uppsatser och långa invecklade förklaringar. En lyckad CTA är gärna kort och koncis. Använd ett aktivt tonfall i dina CTAs och uppmana besökaren att agera NU, inte i morgon. Till exempel: "Ladda ner din e-bok nu!".
8. Fresta med något extra
Som ett extra incitament att få besökaren att komma till ett beslut kan du lägga till något extra, som "Köp nu och få en tårta på köpet!". Vem vill inte få en tårta?
9. Skapa en känsla av att det är bråttom
Att ge en känsla av att det kan uppstå brist och att det är bråttom kan vara effektfullt. Som "Köp nu och få en tårta på köpet! (Så länge lagret räcker)". Plötsligt är det alltså brist på tårtor och det gäller att handla innan de tar slut. Något som kan få en obeslutsam besökare att bestämma sig för att agera.
Pröva dig fram
Ett bra tips är att utvärdera olika call to actions och se vad som fungerar bäst för dig på din webbplats. Det är även vanligt att genomföra så kallade A/B-tester där man analyserar resultatet.
Behöver du hjälp att skapa call to actions på din hemsida?
Elefant Webb hjälper gärna till att skapa en webbplats med tydliga call to actions. Kontakta oss genom att ringa 0708-560 333 eller skriv till !