Elefantblogg

Vad är digital marknadsföring?

Online marknadföring är billig och effektiv.
Online marknadföring är billig och effektiv.

Digital marknadsföring är sådan marknadsföring som sker online, till skillnad från traditionell marknadsföring som tidningsannonser, direktreklam och liknande. Det kan handla om allt från din hemsida till nyhetsbrev, SEO och sociala medier. Den är billig och lätt att anpassa.

Skillnaden mellan digital och traditionell marknadsföring

Före internet så var det vanligt att marknadsföra sig genom att annonsera i tidningar eller göra utskick som distribuerades till folks brevlådor. Man kunde även göra reklamfilmer (som sändes på biografer då det var förbjudet med reklam i svensk tv) eller affischera.

I dag är det vanligt att marknadsföra sig online via olika digitala kanaler som hemsidor, sociala medier, e-post och webbannonser. Den stora skillnaden är, så som namnet antyder, att digital marknadsföring sker online och genom digitala kanaler medan traditionell marknadsföring försiggår IRL och med äldre metoder.

Exempel på digital marknadsföring:

1. Hemsida

Hemsidan är – åtminstone så som vi ser det – utgångspunkten för ditt företags närvaro på internet. Den är företagets ansikte utåt och platsen där du samlar information om företaget och dina produkter eller tjänster. Målet för övrig online marknadsföring är ju ofta att driva trafik till hemsidan, där besökarna kan utföra det du vill, exempelvis anmäla sig till ditt nyhetsbrev, boka ett event eller genomföra ett köp.

En bra hemsida attraherar din målgrupp och bygger varumärket 24/7. Det är en väl värd investering att låta bygga en snygg och modern hemsida som du kan använda som bas för övrig digital marknadsföring. 

2. SEO – Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering, SEO (från engelskans Search Engine Optimization), handlar om att driva lönsam trafik till din hemsida och med olika åtgärder få hemsidan att hamna högt i det organiska sökresultatet. När potentiella kunder söker efter någon av dina tjänster eller produkter, så vill du att det är just din hemsida som ska synas.

Exempel på olika åtgärder är att optimera texterna för dina sökord/ sökfraser, förbättra strukturen och snabba upp hemsidan.

3. SEM – exempelvis Google Ads

Med SEM (från engelskans Search Engine Marketing) menas sökmotormarknadsföring, det vill säga betalda annonser. Som ett komplement till det organiska sökresultatet är det vanligt att köpa annonser av Google, där man betalar för att hamna högt i sökresultatet.

Viktigast när det gäller Google Ads är egentligen inte att få så många klick som möjligt på sina annonser, utan framför allt att rätt personer ska klicka på annonsen.

4. Content marketing

Content marketing handlar om att aktivt arbeta med innehållet på digitala plattformar som din webbplats eller i sociala medier. Producera och dela blogginlägg, videor, guider, e-böcker eller annat material som engagerar dina besökare och som de värdesätter. På så sätt får du återkommande besökare som lär känna företaget. Du bygger förtroende och en varaktig relation med dina potentiella kunder.

5. Sociala medier

Genom att skapa och dela inlägg i sociala medier som Youtube, LinkedIn, X, Instagram eller Facbook kan du nå ut till och skapa en varaktig relation med dina kunder. Inlägg på sociala medier känns ofta personligare och mer engagerande än en betald annons. Det är ett billigt sätt att bygga relationer till besökarna.

Samtidigt kan du utnyttja den data som de sociala nätverken samlar in om sina användare, för att köpa annonser som riktas till specifika målgrupper, baserat på beteende, ålder, plats, kön och intressen.

6. E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring omfattar olika sätt att kontakta dina kunder via deras e-post. Du kan exempelvis regelbundet nå ut till nya och gamla kunder med ett målgruppsanpassat nyhetsbrev som innehåller kampanjerbjudanden eller annan information. 

7. Influencers

Att använda sig av influencers för marknadsföring har blivit allt vanligare under senare år. En influencer är ofta en populär känd person som uppfattas som trovärdig och äkta. Framför allt har denne möjlighet att påverka ett stort antal människor via sina sociala kanaler. Det som framstås att vara personens egna vanor och preferenser är i många fall smart produktplacering.

Det som marknadsförs är inte bara fysiska ting som smink, kläder och inredning utan det går att köpa mer subtil påverkan som gäller livsstil, livsåskådning och politik. En skicklig influencer kan sälja det mesta.

8. Webbanalys – Google Analytics

Med Google Analytics kan du se statistik över dina besökare. Du kan se i vilket land de finns, vilka sidor som får flest besök, hur länge de stannar på en sida, vilken typ av enhet som används och varifrån besökaren kommer (direkt eller via en sökmotor). Det är ett viktigt redskap för att analysera vad som gjorts rätt och vad som kanske kan behöva förbättras.

Fördelar med digital marknadsföring

Det finns flera fördelar med att använda sig av digital marknadsföring:

  • Den är kostnadseffektiv och billigare än traditionell marknadsföring. 
  • Lätt att nå ut till rätt målgrupp via sociala medier.
  • Flexibelt – snabbt att anpassa och modifiera.
  • Går att mäta på enkelt sätt.
  • Du når ut till fler geografiska områden.

Behöver du en ny hemsida, SEO eller ett nyhetsbrev?

Behöver du en ny hemsida, sökoptimering eller ett nyhetsbrev för din Joomla- eller WordPress-hemsida? Ring 0708-560 333 eller mejla  för en förutsättningslös diskussion om hur vi kan hjälpa till.

 

Läs fler blogginlägg

Få nyheter & tips från oss!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev! Det utkommer några gånger per år.

Kreativ webbyrå i Malmö

Bygger snabba & snygga hemsidor som syns och som skapar nya möjligheter.
Är du intresserad? Kontakta oss!

Telefon: 0708-560 333
E-post:

Webbyrå i Malmö

Engagerad webbyrå i Malmö till din tjänst. Vi har en bred erfarenhet av Joomla och arbetar nu även i WordPress. Allt från små hemsidor till lite större projekt. Varmt välkommen att kontakta Elefant Webb idag! Kontakta oss →

Elefant Webb

Läs mer om Elefant Webb