Att en hemsida är användarvänlig är önskvärt, både för företaget/organisationen och besökaren. Men vad är det specfikt som kännetecknar en användarvänlig hemsida? Här har vi listat några viktiga punkter.
1. Tekniken är viktig – hemsidan ska laddas snabbt
Många tycker det är enerverande att vänta på att en hemsida ska ladda klart. Det tar oftast bara några få sekunder innan besökaren bestämt sig för om den vill lämna eller stanna kvar. En studie visar att så många som 57% av besökarna lämnar webbplatsen om den tar längre tid än tre sekunder att ladda.
För mobilanvändares upplevelse av en webbplats är hastigheten viktigare än hur lätt det är att hitta information på sidan och till och med viktigare än designen. Går det för långsamt, så lämnar man hemsidan. Det innebär att de istället kan hitta till din konkurrents hemsida och att du förlorar intäkter.
Här finns några bra tips på hur man kan få hemsidan att laddas snabbare: Snabba upp en långsam sida.
2. Inga brutna länkar
Brutna länkar är länkar som inte leder till rätt sida utan till en 404-sida. De påverkar användarupplevelsen negativt och kan även ställa till det för sökmotoroptimeringen. Lägg därför lite extra tid på att åtgärda de brutna länkar som eventuellt finns.
Du kan snabbt undersöka om det finns brutna länkar på din webbplats med hjälp av det här verktyget: Ahrefs Broken Link Checker
3. Tillgänglighet
Besökare med funktionsnedsättningar, till exempel dålig syn eller färgblindhet, ska också kunna ta del av din webbplats. Använd tydliga teckensnitt och se till att det är god läsbarhet genom att textfärgen konstrasterar mot bakgrunden. Ge möjlighet att förstora texten genom att besökaren kan trycka Ctrl+ (Cmd+ på Mac).
Skriv in Alt-attribut på bilder och Title-attribut på länkar, så att synsvaga kan få dessa texter upplästa för sig och därmed lättare förstå vad bilderna respektive länkarna handlar om.
Tänk på att det är vanligt med rödgrön-färgblindhet och låt inte färg vara utslagsgivande när det gäller att förmedla information.
4. Överskådlig struktur
En bra struktur är viktig både för användarupplevelsen och för sökmotoroptimeringen. En besökare ska hitta det som efterfrågas på ett enkelt och intuitivt sätt. Därför bör du redan när du skapar din webbplats fundera på hierarkin för olika sidor och nivåer.
När sökmotorerna indexerar din webbplats så har de lättare att förstå om strukturen är tydlig och logisk.
Tydliggör strukturen med en sitemap
För att underlätta för besökaren att få en övergripande bild av din hemsida så kan du skapa en sitemap (på svenska "webbkarta" eller "sajtkarta").
Bredcrumbs berättar var i strukturen du är
Man kan även använda sig av breadcrumbs (på svenska "brödsmulor"). Det underlättar för de som efter ha sökt på Google hamnar på en undersida och vill veta var på webbplatsen de befinner dig. Breadcrumbs brukar finnas uppe till vänster och visar strukturen, till exempel "Hem > Våra tjänster > Ny hemsida". De är länkade så att du enkelt kan klicka upp dig till föregående nivå.
5. Tydligt budskap och tydliga CTAs
Dagens användare är ofta otåliga och stressade på grund av all information som pockar på uppmärksamhet överallt. De behöver tydliga budskap och enkla saker att genomföra. Därför är det idag viktigare än någonsin att en hemsida har ett enkelt och tydligt budskap och en tydlig uppmaning till hur besökaren ska agera, en CTA (Call To Action).
6. Lättnavigerad
Det ska vara lätt att hitta menyerna och de ska finnas där man förväntar sig att finna dem. Det är viktigt att de är tydliga och väl strukturerade, vilket också hör ihop med strukturen på webbplatsen.
Det ska inte krävas för många klick för att nå de olika undersidorna på hemsidan. Om det finns mycket innehåll och många sidor på webbplatsen, så kan det vara bra att ha en sökfunktion.
Interna länkar gör det enkelt att hitta relaterat innehåll. Det uppskattas även av sökmotorerna vilket är bra för din SEO.
7. Luftig design
Var inte rädd för luftiga sidor som låter det viktigaste innehållet spela huvudrollen.
En kompakt text med för smått radavstånd kan skrämma bort vilken besökare som helst. Försök dela upp långa texter i stycken, så att det blir lättare att ta till sig och överblicka. Se till att typsnittet är lätt att läsa och har lagom linjestorlek.
Du kan också lätta upp långa texter genom att lägga in bilder och grafik. De skapar variation och ökar chansen att besökaren scrollar vidare.
8. Mobilanpassad
Idag när de flesta surfar med mobilen så är det en självklarhet att hemsidan ska fungera och se bra ut även på mobilen. Med responsiv design anpassar sig webbplatsen till skärmstorleken på olika enheter som mobil, tablet och vanlig dator. Då utgår man oftast från en stor skärm och sedan ser man till att den ser bra ut i lägre upplösningar.
Om man vet att ens användare främst är mobilanvändare finns en poäng med strategin att istället starta designen för en ny hemsida med att utforma den för mobilen, Mobile First. Då utgår man både utseende- och innehållsmässigt för mobilen.
9. Bra copy!
Se till att din hemsida använder ett begripligt språk som stärker budskapet på hemsidan. Stavfel och andra felaktigheter drar ned det allmänna intrycket och kan i värsta fall få besökaren att tappa förtroendet så att den lämnar din webbplats. Tonen till besökaren ska kännas rätt för målgruppen.
10. Anpassad 404-sida
Lämna inte besökare som råkat besöka en länk som inte längre fungerar eller skrivit in fel adress i webbläsaren i sticket. En väl utformad 404-sida hjälper besökaren med alternativ för att gå vidare. Du kan också visa en sökruta på 404-sidan, så besökaren enkelt kan hitta rätt igen.
Elefant Webbs 404-sida
Så här ser vår 404-sida ut i skrivande stund:
Behöver du hjälp att förbättra din hemsida?
Behöver du hjälp att göra din hemsida mer användarvänlig, så hjälper vi gärna till. Ring 0708-560 333 eller mejla till .