Med konverteringsoptimering kan du öka antalet konverteringar på din webbplats. Konverteringar kallas det när besökarna utför något du vill att de ska göra på din webbplats. Det kan vara allt från att anmäla sig till ditt nyhetsbrev till att ladda ner en broschyr eller köpa en produkt i webbutiken. Genom att konverteringsoptimera kan du öka antalet genomförda mål och därmed lönsamheten.
Vad är konverteringar?
När besökarna på en hemsida uppfyller mål som du ställt upp så kallas det för konverteringar. Du vill att användarna ska handla på ett visst sätt, till exempel att de ska anmäla sig till ett event, följa dig på sociala medier eller köpa en produkt eller tjänst. När besökaren har agerat så som du vill, så har en konvertering skett.
Det är minst lika viktigt att inte bara med olika åtgärder driva trafik till din hemsida, utan att på ett genomtänkt sätt leda besökaren rätt när hon/han väl är där.
Går det att öka antalet konverteringar?
För att öka antalet konverteringar på en webbplats så behöver man titta på ett antal saker. Här är förslag på åtgärder som kan förbättra konverteringsgraden:
1. Definiera vad som är målet med besöket
Se på webbplatsen med besökarens ögon. Vad är det för mål som hon eller han har med sitt besök? Vilket problem är det som ska lösas? Kort sagt, vad är det som drivit besökaren till din sida? När du vet det, så erbjud lösningen direkt på startsidan. Gör det även enkelt att hitta lösningen på andra landningssidor.
2. Öka trovärdigheten på din hemsida
Det finns fler åtgärder att ta till för att öka antalet konverteringar på en webbplats. Se till att hemsidan är enkel att navigera på och har en professionell design. Välj bilder som väcker känslor och förstärker ditt budskap.
Öka trovärdigheten genom att visa citat från nöjda kunder. Gör det lätt att finna kontaktuppgifter och visa gärna foton och direktnummer till ansvariga medarbetare.
3. Förenkla – och förenkla igen!
Det ska vara så enkelt att besökaren ska slippa tänka och kunna agera intuitivt. Ta bort onödiga element och sådant som distraherar från det egentliga budskapet.
Undvik att besökaren lämnar din sida din sida på grund av att det är svårt att finna information, för små eller otydliga knappar eller att sidan inte känns seriös.
4. Tydliga call to actions
Call to actions är uppmaningar till besökaren att agera på ett visst sätt. Hur kan man göra för att de ska synas bättre? Spelar storleken på knapparna roll? Kanske en annan färg ökar lusten att klicka på dem?
Var ska de placeras för att synas bäst? Kanske de behöver varieras på olika sätt för att skapa nyfikenhet? Tillför de något av värde för besökaren? Läs om hur du lyckas med dina call to actions →
Konverteringsoptimering är en bra investering
Att konverteringsoptimera är ett kostnadseffektivt sätt att ofta med relativt enkla medel öka intäkterna. Genom att öka konverteringsgraden på hemsidan så förbättras lönsamheten.
Hur mäter man konverteringsgraden?
Konverteringsgraden är antalet konverteringar per 100 besökare. Om en av hundra besökare anmäler sig till ditt nyhetsbrev, då är konverteringsgraden 1%.
A/B-test visar vad som fungerar bäst
Det går att testa sig fram till vad som fungerar bäst. Då skapar man två versioner (eller flera) av samma landningssida och mäter resultatet för de olika sidorna. Det kallas A/B-test eller split-test.
På så sätt kan man komma fram till vilken design (eller text, CTA-knapp, annons eller annat) som fungerar bäst och sedan implementera på hemsidan.
Några verktyg för A/B-testning
Det finns många verktyg för att göra A/B-tester. Här är några:
Arbeta långsiktigt
Konverteringsoptimering är som så mycket annat ett långsiktigt arbete. Det finns inga enkla åtgärder som stämmer för alla utan varje hemsida har unika utmaningar som kräver egna lösningar.
Men det är ett roligt och stimulerande arbete som väsentligt kan öka framgången för din hemsida och lönsamheten i ditt företag.