Elefantblogg

Hur väljer du de rätta sökorden?

Lär dig att hitta de rätta sökorden som potentiella kunder använder för att hitta dina varor eller tjänster.
Lär dig att hitta de rätta sökorden som potentiella kunder använder för att hitta dina varor eller tjänster.

Sökord som stämmer med dina varor eller tjänster, som din målgrupp använder för att söka på och som är tillräckligt ovanliga för att kunna rankas högt på, är just de sökord som du vill använda för din sökmotoroptimering. Men hur gör man för att hitta dem? Här är några bra tips för att ta fram de bästa sökorden för just din hemsida.

Gör en sökordsanalys

En sökordsanalys är ett sätt att komma fram till vilka sökord som fungerar bäst för din webbplats. Om du använder ord som du tycker stämmer för din webbplats, men som ingen söker på, så går du miste om värdefull trafik. Försök hitta orden som potentiella kunder använder och använd dem på din hemsida. När de blivande kunderna söker för att hitta det som du erbjuder av tjänster, information eller produkter, så är det förhoppningsvis din hemsida som kommer att rankas högt i det organiska sökresultatet. 

1. Bestäm målet med sökordsanalysen

De flesta resor startar med att någon bestämmer sig för ett resmål. En sökordsanalys är också en slags resa, mot en högre plats på sökmotorerna. Börja därför med att definiera vilket mål du har med din sökordsanalys. Vill du öka trafiken till din webbplats, sprida information eller har du något annat mål?

Tänk även på din målgrupp och vad syftet med webbplatsen är.

2. Välj ut relevanta ord och sökfraser

Välj ut specifika ord och sökfraser enligt det mål du har definierat. Det är viktigt att det är sådana ord och fraser som du tror att de som söker efter dina varor eller tjänster kommer att använda. Skriv ner orden/fraserna i en lista, till exempel i ett spreadheet i Open Office eller MS Excel.

Välj ut både primära och sekundära sökord och sökfraser. Primära sökord är huvudorden, de nyckelord som är övergripande och viktiga, medan de sekundära nyckelorden är de som förtydligar sökarens intention med sökningen. "Matlagning" är ett exempel på ett generellt nyckelord, medan sekundära nyckelord då kan vara "Matlagning för nybörjare" eller "Grunderna i Matlagning".

3. Verktyg för att hitta fler sökord

Med verktyg som Google Sökordsplaneraren eller Ahrefs kan du få förslag på fler sökord och sökfraser och även undersöka sökvolymer och konkurrens. 

Google Sökordsplanerare är ett bra verktyg för att hitta nya sökord

Longtail- och Shorttail-sökord, vad är det?

Sökord som är är svepande och väldigt breda är svåra att ranka högt på eftersom konkurrensen är så hög. Exempel på sådana ord är "livsmedel", "kurser" eller "bilar". Ett annat ord för dessa är Shorttail-sökord.

Det är lättare att slå sig in på längre sökfraser som är mer detaljerade, till exempel "Ekologisk Mjölk", "Nybörjarkurs franska" eller "Volvo Amazon Blå". Dessa mer specificerade sökord kallas Longtail-sökord. Konkurrensen är mindre här men sökfraserna har ändå så stor sökvolym att det är mycket fördelaktigt att använda dem i sökmotoroptimeringen.

En stor fördel med att synas på longtail-sökorden är att de som söker på dessa har kommit längre i sin köpprocess och vet vad de vill ha. Det är därför en högre konverteringsgrad på de här orden.

Search Intent – vilket behov har den som utför sökningen?

Med Search Intent avses vilken avsikt som den blivande besökaren har med sitt sök. Det är viktigt för dig att veta vilken typ av innehåll som personen som söker är ute efter. Det är ingen robot utan en unik människa av kött och blod, med drömmar och behov. Vilket behov är det som personen försöker tillfredställa och hur kan du får denne att känna att den hittat rätt som landat hos just dig?

Google delar in sökningar i fyra områden:

  • Transaktionellt sök (Transactional)
  • Informativt sök (Informational)
  • Kommersiellt sök (Commercial investigation)
  • Navigeringssök (Navigational)

1. Transaktionella sökningar

Med transaktionella sökningar menas sökningar som görs när någon är redo att utföra ett köp. Man vill kanske boka en tågresa eller köpa en viss produkt.

2. Informativa sökningar

När en informativ sökning utförs så vill den som söker hitta svaret på en specifik fråga eller veta mer om ett ämne, till exempel om "Modet på 60-talet". 

3. Kommersiella sökningar

Den som gör en kommersiell sökning är ute och tittar i cyberskyltfönster. Han/hon har ännu inte bestämt sig utan vill bara titta helt allmänt eller kanske jämföra olika produkter.

4. Navigeringssök

Ett exempel på navigeringssök är någon som vill gå till en viss sida men inte skriver ut hela webbadressen, utan enbart företagsnamnet i webbläsarens adressfält. Det kan också vara någon som vill veta kontaktuppgifter eller hur man tar sig till en viss plats.

Dags att omsätta sökorden i praktiken

När du kommit fram till vilka som är de bästa sökorden och sökfraserna för din webbplats så är det dags att lägga in dem på hemsidan. Var medveten om vem du skriver för och utforma texterna med tanke på sökorden. Få med orden på ett naturligt sätt i rubriker, underrubriker, länkar, listor och lägg in dem i bilders alt-taggar samt i länkars title-taggar.

Du kan även skapa landningssidor där hela sidor optimeras med tanke på specifika nyckelord eller sökfraser.

Behöver du hjälp att sökmotoroptimera din hemsida?

Kontakta oss om du vill få hjälp med sökmotoroptimering för din hemsida. Ring 0708-560 333 eller mejla .

Läs fler blogginlägg

  • Information
    Hemsidor

    Varför behöver ditt företag ha en hemsida? 10 viktiga anledningar!

    Många företag väljer helt bort hemsida eller att i bästa fall visa upp sig enbart på sociala medier eller i en branschkatalog. Det kan verka som en...
  • Information
    Webbdesign

    Användarvänliga hemsidor

    Att en hemsida är användarvänlig är önskvärt, både för företaget/organisationen och besökaren. Men vad är det specfikt som kännetecknar en...
  • Information
    Hemsidor

    Hur mycket kostar en ny hemsida?

    Vad kostar det att bygga en ny hemsida? Priset på en hemsida kan variera. Kostnaden beror på omfattningen av den nya sidan och tiden det tar att...
  • Information
    Digital marknadsföring

    Lyckas med call to actions

    En Call to Action är något som uppmanar besökaren till att agera på ett sätt som du vill. Det kan exempelvis handla om att köpa en produkt, ta...

Få nyheter & tips från oss!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev! Det utkommer några gånger per år.

Kreativ webbyrå i Malmö

Bygger snabba & snygga hemsidor som syns och som skapar nya möjligheter.
Är du intresserad? Kontakta oss!

Telefon: 0708-560 333
E-post:

Webbyrå i Malmö

Engagerad webbyrå i Malmö till din tjänst. Vi har en bred erfarenhet av Joomla och arbetar nu även i WordPress. Allt från små hemsidor till lite större projekt. Varmt välkommen att kontakta Elefant Webb idag! Kontakta oss →

Elefant Webb

Läs mer om Elefant Webb