Du har kanske hört talas om begreppet metadata när det gäller sökmotoroptimering? Metadata betyder ungefär "data om data" och används bland annat för att beskriva för sökmotorerna vad en sida handlar om. Den innehåller viktig information för hur webbplatsen ska tolkas.
Vad är metadata?
Metadata är "data om data". Det är information som definierar information, och som används för olika typer av data – allt från en hemsida till ett foto eller en fil.
Metadata när det gäller webbplatser beskriver innehållet på en sida för både sökmotorer, webbläsare och för vanliga användare som utfört en sökning på en sökmotor. Den berättar för sökmotorernas robotar vad hemsidan handlar om och hur den ska klassificeras och stöttar webbläsaren genom att beskriva hur webbplatsen ska tolkas.
Metadatan visas även i sökresultatet när någon utfört en sökning, vilket innebär att den är extra viktig för första intrycket av en sida.
Metadata är viktig för sökmotoroptimering
Metadata är en viktig del av sökmotoroptimeringen och används för att förbättra hemsidors synlighet på sökmotorerna. Med relevant metadata kan du hjälpa sökmotorerna att klassificera din webbplats och höja din sida i sökresultatet.
Det är främst Meta Description, Title och Keywords som används inom SEO. Metadatan hjälper sökmotorer som Bing och Google att förstå vad hemsidan handlar om och att visa upp den i sökresultatet på rätt sätt. I sökresultatet hamnar Title som en länkad rubrik, med Meta Description nedanför som en kort beskrivning av sidans innehåll.
Lägg gärna lite extra omsorg på att skapa metadata som sticker ut och som inbjuder till klick hos Google.
Metataggar är HTML
Inom HTML kallas elementen som bygger upp en webbplats för "taggar". De olika meta-elementen kallas följaktligen för "metataggar". Metataggarna är placerade högt uppe i HTML-koden, i sidhuvudet (<head>), på en webbplats.
Det som du lägger in i metataggarna syns inte på den vanliga hemsidan utan finns i koden. Du kan se den om du högerklickar på den vanliga hemsidan och väljer "Visa sidkälla".
Meta Description
Meta Description är en kort sammanfattning av innehållet på en sida. I sökresultatet visas den som ett kort utdrag för besökaren som då kan avgöra om denne vill besöka sidan. Det är därför viktigt att beskrivningen är tilltalande och skapar intresse, samtidigt som den inte får vara för lång – i skrivande stund max 160 tecken. Den bör även innehålla sidans viktigaste sökord.
Title
Title finns med i sidhuvudet och räknas som en metatagg även om den egentligen inte är det. Den är viktig eftersom den beskriver för sökmotorerna vad en sida handlar om. Även den visas både för sökmotorer och potentiella besökare. Den visas som webbplatslänkar i sökresultatet och syns även på webbläsarfliken. Den bör vara max 50-60 tecken lång.
Meta Keywords
Sökorden – Keywords – är viktiga för att tydliggöra vad sidan handlar om. De hjälper även besökare som letar efter vissa sökord att hitta din sida när de utför en sökning på en sökmotor.
Övriga metadata
Det finns fler metataggar som du kan välja att använda, till exempel Meta Author. Meta Author berättar om vem som är författaren till sidinnehållet.
Med Meta Viewport kan du ge instruktioner till webbläsaren om hur din hemsida ska visas för att se bra ut på olika enheter.
Tips om hur du lägger in metadata i Joomla
1. Meta Description och Keywords i Joomla-artiklar
När du skapar en artikel i Joomla så kan du enkelt lägga in metadata under fliken Publishing. Här finns som standard fält för Meta Description och Keywords.
2. Title i Joomla
Som standard i Joomla används artikelns rubrik som Title. Den hämtas automatiskt från fältet som heter Title som ligger högst upp i artikeln.
Du kan även välja att skriva en egen Title. Då går du till menylänken för sidan och väljer Page Display. Under Browser Page Title skriver du in din Title.
Metadata i WordPress
I WordPress är det enklast att installera SEO-plugins där du kan lägga in din metadata. Ett par exempel är All in One SEO och Yoast SEO.