Elefantblogg

Attt skapa tydlig metadata som inbjuder till läsning är en viktig del av sökoptimeringen.
Attt skapa tydlig metadata som inbjuder till läsning är en viktig del av sökoptimeringen.

Metadata är viktig för din sökoptimering

Du har kanske hört talas om begreppet metadata när det gäller sökmotoroptimering? Metadata betyder ungefär "data om data" och används bland annat för att beskriva för sökmotorerna vad en sida handlar om. Den innehåller viktig information för hur webbplatsen ska tolkas.

Vad är metadata?

Metadata är "data om data". Det är information som definierar information, och som används för olika typer av data – allt från en hemsida till ett foto eller en fil. 

Metadata när det gäller webbplatser beskriver innehållet på en sida för både sökmotorer, webbläsare och för vanliga användare som utfört en sökning på en sökmotor. Den berättar för sökmotorernas robotar vad hemsidan handlar om och hur den ska klassificeras och stöttar webbläsaren genom att beskriva hur webbplatsen ska tolkas.

Metadatan visas även i sökresultatet när någon utfört en sökning, vilket innebär att den är extra viktig för första intrycket av en sida.

Metadata är viktig för sökmotoroptimering

Metadata är en viktig del av sökmotoroptimeringen och används för att förbättra hemsidors synlighet på sökmotorerna. Med relevant metadata kan du hjälpa sökmotorerna att klassificera din webbplats och höja din sida i sökresultatet.

Det är främst Meta Description, Title och Keywords som används inom SEO. Metadatan hjälper sökmotorer som Bing och Google att förstå vad hemsidan handlar om och att visa upp den i sökresultatet på rätt sätt. I sökresultatet hamnar Title som en länkad rubrik, med Meta Description nedanför som en kort beskrivning av sidans innehåll.

Lägg gärna lite extra omsorg på att skapa metadata som sticker ut och som inbjuder till klick hos Google.

Metataggar är HTML

Inom HTML kallas elementen som bygger upp en webbplats för "taggar". De olika meta-elementen kallas följaktligen för "metataggar". Metataggarna är placerade högt uppe i HTML-koden, i sidhuvudet (<head>), på en webbplats. 

Det som du lägger in i metataggarna syns inte på den vanliga hemsidan utan finns i koden. Du kan se den om du högerklickar på den vanliga hemsidan och väljer "Visa sidkälla".

Meta Description

Meta Description är en kort sammanfattning av innehållet på en sida. I sökresultatet visas den som ett kort utdrag för besökaren som då kan avgöra om denne vill besöka sidan. Det är därför viktigt att beskrivningen är tilltalande och skapar intresse, samtidigt som den inte får vara för lång – i skrivande stund max 160 tecken. Den bör även innehålla sidans viktigaste sökord.

Title

Title finns med i sidhuvudet och räknas som en metatagg även om den egentligen inte är det. Den är viktig eftersom den beskriver för sökmotorerna vad en sida handlar om. Även den visas både för sökmotorer och potentiella besökare. Den visas som webbplatslänkar i sökresultatet och syns även på webbläsarfliken. Den bör vara max 50-60 tecken lång.

Meta Keywords

Sökorden – Keywords – är viktiga för att tydliggöra vad sidan handlar om. De hjälper även besökare som letar efter vissa sökord att hitta din sida när de utför en sökning på en sökmotor.

Övriga metadata

Det finns fler metataggar som du kan välja att använda, till exempel Meta Author. Meta Author berättar om vem som är författaren till sidinnehållet.

Med Meta Viewport kan du ge instruktioner till webbläsaren om hur din hemsida ska visas för att se bra ut på olika enheter.

Tips om hur du lägger in metadata i Joomla

1. Meta Description och Keywords i Joomla-artiklar

När du skapar en artikel i Joomla så kan du enkelt lägga in metadata under fliken Publishing. Här finns som standard fält för Meta Description och Keywords.

Enkelt att lägga in metadata i Joomla-artiklar

2. Title i Joomla

Som standard i Joomla används artikelns rubrik som Title. Den hämtas automatiskt från fältet som heter Title som ligger högst upp i artikeln.

Du kan även välja att skriva en egen Title. Då går du till menylänken för sidan och väljer Page Display. Under Browser Page Title skriver du in din Title.

Browser Page Title – här kan du skriva in sidans title

Metadata i WordPress

I WordPress är det enklast att installera SEO-plugins där du kan lägga in din metadata. Ett par exempel är All in One SEO och Yoast SEO.

 

Läs fler blogginlägg

  • Information
    Webbdesign

    Användarvänliga hemsidor

    Att en hemsida är användarvänlig är önskvärt, både för företaget/organisationen och besökaren. Men vad är det specfikt som kännetecknar en...
  • Information
    CMS

    Smidigt med företagshemsida i Joomla eller WordPress

    Att placera företagets hemsida i ett CMS – ett innehållshanteringssystem för webben – är både smidigt och kostnadseffektivt. Både Joomla och...
  • Information
    Sökmotoroptimering / SEO

    Hur väljer man de rätta sökorden?

    Sökord som stämmer med dina varor eller tjänster, som din målgrupp använder för att söka på och som är tillräckligt ovanliga för att kunna rankas...
  • Information
    Webbdesign

    Webbdesign för företag – hur går det till?

    Hur går det till när man vill köpa webbdesign till en ny hemsida för sitt företag? Är det krångligt och vad göra om man inte vet något alls om...

Få nyheter & tips från oss!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev! Det utkommer några gånger per år.

Kreativ webbyrå i Malmö

Vi bygger användarvänliga hemsidor som syns och som skapar möjligheter.
Är du intresserad? Kontakta oss!

Telefon: 0708-560 333
E-post:

Din webbyrå

Kundvänlig webbyrå i Malmö till din tjänst. Vi har en bred erfarenhet av Joomla och webbdesign och hjälper gärna till med din nya hemsida. Allt från små hemsidor till större projekt. Varmt välkommen att kontakta Elefant Webb idag! Offertförfrågan

Elefant Webb

Läs mer om Elefant Webb