Målgruppen är den grupp av människor som i första hand kan tänkas vara intresserade av det som du tillhandahåller. Det är dessa som du främst bör rikta dig till i din marknadsföring. En målgrupp avgränsas av demografiska faktorer som exempelvis ålder, kön eller livsstil.
För det första, vad är egentligen en målgrupp?
En målgrupp är en avgränsad grupp människor som i första hand kan tänkas vara intresserade av dina tjänster eller produkter. Det är framför allt dessa som du vill nå ut till och som du behöver vända dig till i din marknadsföring.
Ett företag kan ha fler än en målgrupp. Man brukar tala om den primära målgruppen som den som företaget främst riktar sig till men det kan också finnas sekundära målgrupper.
Hur definieras målgrupper?
Demografi är läran om en befolknings sammansättning. Målgrupper definieras bland annat av demografiska faktorer som exempelvis ålder, kön, yrke, och inkomst. Geografiska faktorer som geografisk hemvist, språk och närområde spelar in, men även psykografiska faktorer som värderingar, personlighet och livsstil.
Man kan inte rikta sig till "alla"
Att rikta sig till "alla" är i slutänden detsamma som att vända sig till "ingen". Det är sällan som "alla" attraheras av exakt samma, vare sig det gäller budskap eller varor/tjänster.
Det är därför du behöver fundera igenom vilken som är din målgrupp innan du utformar din hemsida, skriver din copy eller tar fram din annons. Bestäm vilken som är din primära målgrupp och utforma ditt material så att det tilltalar den.
Segmentera din målgrupp
För att avgränsa din målgrupp så tänk efter vilka människor som troligen är mest benägna att köpa det som du erbjuder. Försök att ställa dig i deras skor och förstå vad det är som tilltalar dem. Vad är de mest intresserade av? Hur tänker de? Vad är det som gör deras dag? Vad är det som avgör om de bestämmer sig för att köpa en tjänst eller produkt?
Bestäm i detalj vilka som du tror utgör din målgrupp. Bestäm vilken ålder de har, var de bor, vad de arbetar med, vilka intressen de har. Ju mer du kan avgränsa din målgrupp, desto lättare blir det att rikta sig till den och tillhandahålla lösningar som den uppskattar.
Gör en målgruppsanalys
Vad är det som definierar just din målgrupp? För att avgränsa din målgrupp behöver du göra en målgruppsanalys. Du kan intervjua människor eller ta fram enkäter där du undersöker din målgrupp närmare. Om du redan har ett företag kan du analysera befintliga kunder. Om du är på sociala medier kan du analysera kommentarer och statistik.
Eftersom kunder och beteenden förändras över tid så bör du göra om målgruppsanalysen då och då.
Personas
Ett sätt att göra målgruppen tydligare och personligare är att utforma fiktiva karaktärer som ingår i din målgrupp – personas. En persona blir då en slags påhittad kund som representerar din målgrupp.
Vilken är din idealkund? Är det Åke, 65 år, egen företagare, med katt och villa men ingen fru? Eller är det Clara, 22 år, som nyligen flyttat hemifrån och som spelar i ett band på fritiden?
Ju tydligare och mer detaljerat du kan utforma din persona, desto bättre känsla får du för din målgrupp. Det gör det lättare att utforma ditt budskap så att det stämmer för målgruppen.
Optimera för målgruppen i kampanjer och marknadsföring
När du vet vilken som är din målgrupp så kan du förbättra ditt budskap och optimera dina kampanjer och övriga marknadsföring för målgruppen.
Behöver du en målgruppsanpassad hemsida?
Behöver du en ny hemsida som är utformad för din målgrupp? Med rätt känsla och tonalitet? Kontakta oss i dag genom att antingen ringa 0708-560 333 eller mejla .