En landningssida är den sida som besökaren landar på efter att ha klickat på exempelvis en annons, en Call to Action eller en länk från Google Ads. Sidan är optimerad för att besökaren ska göra något, som att köpa en produkt, skicka in sina kontaktuppgifter eller något annat.
Vad är en landningssida?
En landningssida är en sida som en besökare landar på efter att ha klickat någonstans, exempelvis på en annons eller en länk på Google Ads. En bra landningssida är optimerad för att konvertera besökaren och har det som enda mål. Du vill kanske att han/hon ska kontakta ditt företag eller köpa en viss produkt eller tjänst. Sidan bör då vara utformad för just det ändamålet. Det får inte finnas några distraktioner som kan dra uppmärksamheten från det du vill att användaren ska göra.
Hur utformar du en säljande landningssida?
1. Rikta dig till målgruppen
Bland det viktigaste är som alltid målgruppen. Tänk på vilka du främst riktar dig till med din landningssida. Är det unga eller äldre? Datorvana eller mindre vana? Fundera på vilket upplägg och vilket tilltal som fungerar bäst för målgruppen.
2. Tydlig rubrik och tydligt budskap
Vilket är syftet med landningssidan? Vill du att besökaren ska fylla i ett formulär eller klicka på en "Köp nu"-knapp? Det ska vara enkelt att förstå vad som är meningen att man ska göra på sidan. Sätt en säljande och glasklar rubrik och utforma all text med tanke på vad besökaren förväntas utföra på landningssidan.
Spretande budskap kan förvilla mottagaren och göra så att denne lämnar sidan. Ha korta lättlästa texter som är väl utformade, självklart utan stavfel eller grammatiska fel.
För att förenkla ytterligare kan du överväga att ta bort navigationen till övriga sidor på webbplatsen eller åtminstone dra ner dem till ett minimum.
3. Vilka fördelar får besökaren av din tjänst/produkt?
Besökaren är troligen mindre intresserad av tekniska data och detaljer om hur framgångsrik din produkt eller tjänst är. Det som besökaren vill veta är hur det du erbjuder kan förbättra hans eller hennes tillvaro. Varför ska man köpa din tjänst? Beskriv de stora fördelarna med din produkt/tjänst, gärna i listor och underrubriker.
4. Visuellt intryck – foto och färg?
Färger är viktiga för hur ett budskap uppfattas och skapar ofta känslor och associationer. Svart och vitt är minimalistiskt och känns gärna elegant. Blått och grönt verkar lugnande och uppfattas som pålitligt. Rött, gult och orange är aktiva färger som uppmanar till handling. Välj en färgskala som matchar ditt budskap!
Om du vill ha med ett eller flera foton, se till att de passar med budskapet och är i linje med helheten i annonsen. Bilder med människor fångar intresset och ökar trovärdigheten.
5. Tydlig Call to Action
Hela meningen med landningssidan är ju att konvertera besökaren till en kund. Ha därför en tydlig CTA (Call to Action). Besökaren ska inte behöva leta efter knappen där man beställer produkten eller kontaktar dig. Du har oftast bara några få sekunder på dig innan besökaren ger upp och hastar vidare, så se till att det framgår tydligt vad besökaren ska göra.
6. Ta med omdömen från konsumenter
Att andra är nöjda med din produkt eller tjänst skapar förtroende hos dina besökare och ökar benägenheten att köpa din tjänst/produkt. Människor litar ofta mer på andra som också köpt produkten än på dig. Ha gärna med något omdöme eller citat från nöjda kunder som rekommenderar det du erbjuder.
7. Matcha landningssidan med annonsen
Besökaren anländer till din landningssida efter att ha klickat på en viss annons. Då är det mindre lämpligt att man hamnar på en landningssida som inte alls påminner om annonsen eller i värsta fall inte ens har med samma budskap. Det finns exempel på annonser där besökaren efter ett klick landar på startsidan, där det inte funnits något alls som tar upp budskapet från annonsen.
Var därför noga med att din landningssida utformas i linje med annonsen och är en naturlig fortsättning av denna. Låt annonsen bli Del 1 och landningssidan Del 2 i samma helhet!
8. Sökmotoroptimera landningssidan
Sökoptimera gärna landningssidan. Länka till den från övriga sidor och skriv texter med tanke på viktiga sökord/sökfraser. Det underlättar för att fler ska hitta sidan på sökmotorerna och förbättrar positionen för webbplatsen som helhet.
Konverterande landningssidor ökar lönsamheten
En landningssida som utformas på rätt sätt är en av de mest effektiva metoderna för att omvandla besökare till kunder. Det är ett kostnadseffektivt sätt att öka lönsamheten för ditt företag.
Behöver du hjälp att skapa en säljande landningssida på din Joomla eller WordPress hemsida? Ring 0708-560 333 eller mejla så kan vi diskutera hur vi kan hjälpa dig.