Att skapa personas är en vanlig metod för att levandegöra en målgrupp och få en bättre förståelse för den. När du utformar detaljerade bilder av personas som representerar din målgrupp, blir det lättare att tänka dig in i hur du kan skapa produkter och tjänster som målgruppen efterfrågar och behöver.
Vad är personas?
Personas – kallas även för Buyer Personas – är ett sätt att göra sig en bild av sin målgrupp och de kunder som företaget vill attrahera. Genom att göra detaljerade beskrivningar av personer med vissa egenskaper, värderingar och livsstil så kan du ge människorna i målgruppen liv och förstå dem på djupet.
En persona är ingen verklig människa utan en fiktiv person som utgör en representativ bild av målgruppen som helhet. Även om det inte är en autentisk person så bör du bygga dina personas på realistiska egenskaper hos din målgrupp. Du kan hitta värdefulla data via Google Analytics, din egen eller säljteamtets kontakt med riktiga kunder eller genom intervjuer. Ibland kan du dock behöva tillföra lite kött på benen genom egen fantasi och kvalificerade hypoteser.
Effektivare arbete med personas
Med ett urval personas blir det enklare för företaget att effektivt kommunicera rätt budskap till målgruppen eftersom det blir lättare att förstå vem man riktar sig till. Även internt effektiviseras marknadsföringsarbetet, då det blir lättare att få en gemensam förståelse för vem mottagaren av ett budskap eller kampanj är.
Personas ställer användaren i centrum
I stället för att ta fram en produkt eller tjänst för en anonym grupp människor, så gör man det för personorna och har då lättare föreställa sig vad dessa individer skulle uppskatta. Tänk ut vilka specifika problem eller förväntningar som dina personas har och leverera lösningar som tillgodoser dem. På så sätt blir det användaren som sätts i centrum när nya metoder eller produkter tas fram.
Hur gör man för att skapa en persona?
Börja med att bestämma vem som är din idealkund. Hur ser han eller hon ut? Vad arbetar hon/han med? Vad gör hon eller han på sin fritid? Titta på saker som språk, kulturell bakgrund, ålder, kön, intresseområden, bostadsområde, beteende, fritidsintressen, yrkesroll, önskemål och behov. Ge personan ett namn, en framtid och ett förflutet.
Utforma dina personas så detaljerat som möjligt. Föreställ dig dem in i minsta detalj, även visuellt. Tänk ut vilken bakgrund de har och tidigare erfarenheter. Fundera på om de har viktiga mål eller andra planer för framtiden. Skriv ner allt du kan komma på kring dina personas. Om det skulle komma med något som känns mindre relevant, så kan du rensa bort det på slutet.
Behövs mer än en persona?
En vanlig rekommendation är att du bör skapa tre till fem personas som får representera olika delar av din målgrupp. Om företaget har fler målgrupper än en så behöver du ta fram personas för alla målgrupperna.
Målet är att skapa lojala kunder
Genom att förstå dina kunder bättre så kan du skapa bättre produkter eller tjänster åt dem. Du får också en bättre förståelse för hur du kan nå individerna i målgrupperna på ett effektivare sätt genom att kanske annonsera i olika kanaler som passar de kunder som du lärt känna genom dina personas.
Behöver du hjälp med en målgruppsanpassad hemsida?
Vi hjälper gärna till att utforma en målgruppsanpassad hemsida åt ditt företag. Kontakta oss!