Content Marketing är en digital marknadsföringsteknik där du aktivt arbetar med innehållet på din webbplats och på så sätt skapar förtroende hos din målgrupp. Innehållet som marknadsförs kan vara artiklar på webbplatsen men även blogginlägg, inlägg på sociala medier, videor och poddar. Det tillför värde på webbplatsen både för sökmotorerna och potentiella kunder som letar efter lösningar på sina problem.
Vad är Content Marketing?
Content marketing står för innehållsmarknadsföring. Det är ett sätt att marknadsföra sig genom att arbeta med innehåll på nätet och producera material som ens målgrupp efterfrågar. Innehållet kan publiceras i olika typer av kanaler där målgruppen befinner sig.
Innehållet kan exempelvis bestå av guider, blogginlägg, podcasts, nyhetsbrev eller inlägg i sociala medier och visar upp dina och ditt företags kunskaper om det du säljer. Det handlar mer om att skapa goda relationer och lojala besökare än att försöka övertala en potentiell kund att köpa en viss produkt eller tjänst.
Syften med content marketing
Du kan välja ett eller flera syften med din content marketing. Det kan handla om:
- Förbättra relationen med din målgrupp
- Öka antalet potentiella kunder
- Få fler besökare via sökmotorerna
- Förbättra kunskapen om en produkt eller tjänst
- Stimulera efterfrågan på viss produkt/tjänst
- Öka försäljningen
- Få fler att länka till din hemsida
Relevant content bygger förtroende för företaget
Genom att regelbundet skapa relevant, informativt och inspirerande innehåll bygger du upp förtroendet för ditt företag. Du kan på så vis omvandla besökare till leads, det vill säga potentiella kunder. Viktigt är att välja de kanaler du främst behöver synas i för att möta din målgrupp.
Dagens kunder letar själva efter info på nätet
Många undviker att ta personlig kontakt med säljare utan föredrar att själva hitta information på internet. Det är då extra viktigt att ditt innehåll finns tillgängligt och lätt kan hittas utan krångel.
Skapa mervärde genom innehållet på din webbplats
Genom att kontinuerligt skapa innehåll som dina besökare efterfrågar och gärna vill ta del av så kan du öka trafiken till din webbplats och positionera dig som en kunnig specialist på ditt område. Bestäm vilken din målgrupp är och ha som målsättning att ge svar på de frågor som denna kan tänkas ha. Ge goda råd, förklara för- och nackdelar, ställ upp jämförelser, informera om kostnader och annat som berör målgruppen. Det skapar mervärde för besökarna samtidigt som du bygger både ditt varumärke och en god relation till dina kunder.
Din expertis är nyckelordet
För många som känner att de saknar tid och förmåga kan det vara en lösning att köpa in material från en extern byrå som är proffs på att skapa professionellt innehåll snabbt.
Men det är viktigt att komma ihåg att det är din expertis som är nyckelordet när det gäller content marketing och det som dina besökare helst vill ta del av. Det är du och dina dedikerade medarbetare som verkligen känner företaget som bäst kan svara på de frågor som kunder ställer sig.
Content marketing bra för din SEO
Fräscht innehåll som handlar om det som du erbjuder kommer på köpet att innehålla många sökord som i sin tur leder till ökad exponering på sökmotorerna. I och med att din hemsidas plats i sökresultatet stiger så kommer fler besökare som söker efter det som du tillhandahåller att hitta till din sajt. Det blir en positiv spiral som gör att du har möjlighet att sälja mer.
Behöver du en blogg eller en video på din webbplats?
Behöver du hjälp med att förändra din webbplats för att kunna arbeta med content marketing? Vi kan hjälpa till med att skapa exempelvis en blogg eller möjlighet att lägga in videor på din hemsida. Kontakta oss idag genom att ringa 0708-560 333 eller mejla .